Geboren te Gent op 02-11-1957 en met de karatesport begonnen in 1980 bij de Karateclub Brugge, toen reeds aangesloten bij de Vlaamse Karate Associatie.
Actief lid geweest tot 1991 van deze club.
Bij deze karateclub, behaalde hij zijn 1e Dan in 1985 en bleef onafgebroken trainen tot op heden en behaalde zijn 6e Dan in 2019.

Stichter, in maart 1991, van de Shotokan Karateschool Brugge.
Vervoegde het scheidsrechtersteam van de Vlaamse Karate Associatie in 1990 als regionaal scheidsrechter. Sinds 1992 nationaal scheidsrechter Kata en Kumite van de Belgische Karate Federatie.

Lid van de Nationale Militaire ploeg en ook nationaal militair scheidsrechter.
In 1997 werd Danny Mortier verkozen als lid van de gradencommissie van de Vlaamse Karate Associatie .

Naast de beoefende shotokan stijl, met als stijlrichting Shihan Hirukazu Kanazawa van het Shotokan Karate International, is Danny ook lid van het Kissaki-Kai Karate-Do een karatevorm geschoeid op het Kyoshu-Jutsu ,drukpunten karate, onder leiding van Chief Instructor Vince Morris uit Engeland.

De Shotokan Karateschool Brugge behaalde in zijn meer dan tien jarig bestaan meer dan honderd bekers en was vertegenwoordigd op tal van wedstrijden en evenementen op regionaal, nationaal als internationaal niveau.

Gestopt met de Shotokan Karateschool Brugge in juni 2003 vervoegde hij de Karateclub De Valkaart uit Oostkamp.

Sinds 2003 lid en lesgever van de Karateclub De Valkaart te Oostkamp en verantwoordelijk voor de opvolging en training van de karateka’s op wedstrijdniveau.